fbpx

Sakit Belakang Dan Cara Mengatasinya Dengan Cepat.

Sakit belakang tidak lagi asing dengan zaman sekarang ni. Menurut kajian hampir 80% orang dewasa yang berumur 30 tahun keatas di Malaysia mengalaminya. Tambahan dari kajian, 16% adalah daripada orang dewasa luar bandar dan selebihnya adalah orang dewasa di kawasan bandar.

Menurut Pakar Runding Ortopedik,Dr Ozlan Izma Muhamed Kamil

Sakit belakang atau pinggang menyebabkan kesakitan dari bawah tulang rusuk ke atas punggung. Sakit pinggang akut berlaku kurang daripada 12 minggu manakala kesakitan kronik berlaku lebih daripada 12 minggu

Hmetro-28 Jun 2018

Dengan gaya hidup yang moden, tidak mustahil akan ada ramai yang berumur di bawah 30 tahun akan mengalami sakit belakang.

Mari kita bincangkan 5 Punca Sakit Belakang Dan Cara Mengatasinya Dengan Cepat.

5 Punca Sakit Belakang

Jenis Pekerjaan Yang Berat

Pekerjaan berat bukan sahaja mereka yang sering mengangkat berat. Malahan mereka yang kerjanya duduk sahaja (terpaksa beratkan punggung) lebih kepada bekerja menghadap komputer.

Ini kerana mereka duduk dalam satu posisi yang agak lama. Begitu juga pada mereka yang memandu seperti pilot lori dan juga pemandu Grab.

Kurang Bersenam

Secara logiknya kurang bersenam menyebabkan otot badan kita menjadi lemah dan tepu. Lama kelamaan ianya akan menjadikan otot kita keras atau beku. Apabila ini berlaku kita tidak lagi mampu membuat kerja-berat.

Kerengsaan otot akan berlaku sekiranya kita membuat aktiviti lasak secara tiba-tiba.

Gaya Hidup Yang Tidak Sihat

Menurut Dr Ozlan, gaya hidup yang tidak sihat ini adalah seperti merokok, mempunyai berat badan berlebihan dan juga tidak memilih pemakanan yang betul.

Tidak dinafikan berat badan berlebihan mengundang pelbagai jenis penyakit. Kerana badan kita mempunyai had limit lemak tertentu. Bayangkan visceral fat yang tinggi pada organ dalaman seperti jantung, limpa dan juga saluran darah.

Ini boleh menyebabkan penghantaran vitamin-vitamin dan zat ke tempat sepatutnya.

Umur Dan Penyakit.

Apabila umur semakin meningkat,keradangan sakit belakang terutamanya di bahagian pinggan dan di belakang kepala akan kerap berlaku. Seperti yang disebutkan sebelum ini, zat-zat dan vitamin gagal sampai ke bahagian yang sepatutnya bagi menghalang keradangan berlaku.

Penyakit seperti kencing manis, penyakit spina dan juga artritis  menambah lagi derita sakit belakang orang dewasa.

Makan Banyak Makanan Ringan

Makan makanan yang tinggi kalori menyebabkan berat badan bertambah. Tambahan lagi makanan ringan ini tidak mempunyai sebarang nutrien dan zat yang diperlukan oleh tubuh.

Apabila berat sudah berlebihan terutamanya dibahagian tengah ianya akan menyebabkan bebanan pada tulang pelvis anda dan menyebabkan tekanan kepada tulang belakang.

Cara Mengatasi Masalah Sakit Belakang

Rawatan Dan Ubatan Doktor

Kebanyakan gejala sakit belakang ini berlaku secara tiba-tiba dan merisaukan. Menurut Dr Ozlan,

90 peratus kesakitan akan reda dalam dua hingga tiga minggu walaupun tanpa rawatan. Kesakitan boleh dikurangkan dengan mengambil ubat antikeradangan atau ubat analgesik dengan kerap misalnya, parasetamol.

Pek Ais Atau Pek Haba – Tuam

Jikalau kita lihat pada para atlit sukan, mereka akan menuam pek ais atau pek panas pada bahagian badan mereka yang sakit ketika bersukan. Buat ini secara 20 minit bagi meredakannya.

Pek haba berfungsi sebagai mengendurkan otot dan melancarkan perjalanan darah.

Senaman Dan Regangan

Senaman itu tidaklah perlu ke gym atau pun buat di luar rumah. Cukup sekadar dalam rumah atau indoor. Berdasarkan pengalaman saya, dulu saya kerap mengalami sakit belakang dek kerana tugasan duduk menghadap komputer.

Sekarang saya limitkan, maksima sejam di komputer kemudian buat senaman regangan otot dan juga berjalan setempat.

Tambahan Dr Ozlan lagi, sekiranya kita sedang sakit belakang, elakkan rehat atas katil kerana ini lagi membuatkan kita kurang bergerak secara tidak langsung melemahkan otot.

Ubah Gaya Pemakanan

Bagaimana pemakanan boleh membantu mengatasi masalah sakit belakang?

Seperti yang dinyatakan dalam artikel ini, pemakanan yang tidak sihat boleh mengundang kepada peyakit yang sedang kita bincangkan ini. Kenaikan berat badan menyumbang kepada sakit belakang.

Mula kurangkan berat badan dengan memilih pemakanan yang sihat dan betul. Lebihkan sayuran kerana didalamnya mengandungi zat-zat dan vitamin yang diperlukan dalam badan. Pilih lauk yang tidak bergoreng, sama ada dimasak didalam gulai, air fryer dan juga bakar.

Bila saya goreng ayam menggunakan air fryer, kita boleh lihat betapa banyaknya minyak yang keluar dari ayam tu. Banyak weh. Lagi penting elakkan gula. It’s a BIG NO gais. Sebab gula lah yang meningkatkan craving korang tau.

Kalau ada rezeki, cuba amalkan supplement atau makanan tambahan. Buat masa sekarang ni saya sedang mengamalkan satu makanan tambahan iaitu EPISOR. Boleh baca review mengenainya Episor Bantu Mengatasi Masalah Sakit Belakang Dan Sakit Lutut .

Episor Herba Terbaik Untuk Lelaki dan Wanita |Cara Tambahan Untuk Rawat Sakit Belakang

Episor ini bukanlah baru, berada di pasaran hampir 3 tahun. Pengguna Episor juga sudah ramai dan Episor boleh didapati di farmasi-farmasi terpilih. Bukan senang tau nak masuk farmasi, banyak pantang larang dia.

Episor ni menggunakan 100% herba dari negara China dan dikilangkan di Malaysia. Jangan risau kita sudah dapat sijil Halal dan juga nombor daripada KKM.

Ramuan Penting EPISOR

1. Bu Gu Zhi’ ( Psoralea Fruit )

Bu Gu Zhi’ mempunyai kelebihan ini:

  • Membantu ‘boost’ campuran resin oil yang baik untuk buah pinggang
  • Secara tidak langsung mengatasi masalah sakit belakang
  • Merawat masalah mati pucuk
  • Membetulkan pigmentasi kulit
  • Merawat Lumbago
  • Membantu menghentikan cirit birit.
  • Membantu merawat masalah lutut.

2. Horny Goat Weed

Nama dia pelik kan? Horny Goat Weed atau nama sainstifiknya adalah Epimedium amnya diketahui dengan Testosterone Booster. Tujuannya tak lain tak bukan untuk menambah tenaga dan melancarkan perjalanan darah.

Kajian makmal menunjukkan ianya mampu meningkat libido dalam tubuh manusia dan juga sebagai anti-kanser. Ini kelebihan lain untuk herba Horny Goat Weed:

  • Menguatkan tulang
  • Membantu wanita menopaus
  • Mengembalikan haid
  • Membantu masalah osteoporosis dan pengerasan arteri
  • Mencegahan kehilangan jisim tulang selepas menopaus

Banyak rupanya kelebihan Episor ni. Kalau anda perasan, Episor ni adalah gabungan nama bagi dua herba ini. Iaitu. Epimedium dan Psoralea Fruit.

Jangan risau, herba ni sesuai untuk wanita dan juga lelaki. Sebab ianya herba, bukannya ubat buatan. Tambahan lagi, ramuan kapsul ini menggunakan bovine iaitu asas daripada lembu.

Juga diingatkan kesan dan keputusan terhadap Episor ini berbeza dan mungkin berubah mengikut individu.

Cara Pengambilan Episor.

Hanya perlu ambil satu atau dua biji sehari sahaja. Maksimum empat biji sehari. Minum air dengan banyak kerana badan kita akan terasa dahaga. Pastikan ambil selepas makan. Sebab herba ini bertindak dengan baik selepas perut kita di isi dengan makananan.

Ibu mengandung, wanita datang bulan, dan mereka yang mempunyai sakit kronik tidak digalakkan mengambil makanan tambahan ini kerana dikhuatiri menganggu hormon dan badan panas.

Testimoni Daripada Episor

Ini adalah wajah-wajah yang menggunakan Episor.

Memang dah ramai sangat guna herba ni. Insya-Allah boleh membantu.

Kalau anda nak tahu, sekarang ni Episor sedang menjalankan PROMOSI besar-besaran.

Ada JAMINAN WANG DIPULANGKAN.


Ada BUY 1 FREE 1.


Ada PENGHANTARAN PERCUMA.


Ada COD (DAPAT DULU BARU BAYAR) .

Klik button dibawah ini untuk terus beli.

atau tekan button whatsapp

Leave a Comment

CommentLuv badge

Pin It on Pinterest

Share This